آشنايي با مفاهيم بازاريابي محتوايي

۸۰ بازديد

بازاريابي محتوايي نوعي از بازاريابي مي‌باشد كه با ارائه محتوا جديد و به اشتراك قرار دادن آن‌ها علاوه بر حفظ مشتريان قبلي، مشتريان جديدي هم جذب مي‌شوند. در تعريف ديگر مي‌توان گفت ارائه محتوا جديد ، ايجاد يك ارتباط موثر بين محصول و مصرف كننده محصول است كه تمامي نويسندگان تلاش مي‌كنند مخاطبان مناسبي را براي محتوا و نوشته خود بيابند. هر بازاريابي در تلاش است نوشته‌اي متناسب با زمينه كاري‌اش بيابد. همچنين محتوا شما مي‌تواند به صورت ويديو ، متن ، عكس و … باشد . اين بازاريابي نيز مانند ديگر بازاريابي‌ها نيازمند يك راهبر قدرتمند است كه گام‌هايي اصلي كه موجب موفقيت يك سازمان يا شركت مي‌شوند را شناسايي و آن‌ها را پياده‌سازي كند.

پكيج توليد محتوا

معرفي كلي بازاريابي محتوا

در عصر جديد با گسترش كسب و كارها در فضاي مجازي، راهكارهايي به عنوان بازاريابي و تبليغات به وجود آمدند كه يكي از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين استراتژي‌ها در اين رابطه، بازاريابي محتوا مي‌باشد. شايد برخي‌ها تصور كنند كه بازاريابي محتوا همان تبليغاتي است كه با نامي جديد در بين كاربران رواج پيدا كرده‌اند، اما اينطور نيست. بازاريابي محتوا با تبليغات تفاوت‌هاي بسياري دارد كه آن را نسبت به ديگر استراتژي‌هاي تبليغاتي متمايز مي‌كند.

بازاريابي محتوا پيش از هر چيزي تمركز خود را بر روي ايجاد و اشتراك‌‎گذاري يك محتواي يك پارچه، ارزشمند و مرتبط مي‌گذارد تا بر اين اساس مخاطبان قبلي را حفظ و به جذب مخاطبين جديد نيز كمك كند. در واقع در اين روش به كمك ارائه محتوا ارزشمند، جذب مخاطب صورت مي‌پذيرد. اما اين كل ماجرا نيست. براي اينكه بتوانيد يك بازاريابي محتوا موفق و ارزشمند داشته باشيد، نياز داريد گام‌هاي خود را در اين مسير با برنامه‌ريزي دقيق برداريد.

بازاريابي محتوايي

گام‌هاي اجراي استراتژي در بازاريابي محتوايي

استراتژي در زمينه بازاريابي محتوا زماني باعث رشد كسب و كار شما مي‌شود كه براي مخاطبين منحصر به فرد آن حوزه تنظيم شده و داراي هدفي مشخصي باشد. بازاريابي محتوا نقش به‌سزايي در پيشرفت كسب و كار،  آگاهي دادن از برند شما به مخاطبان و جذب مشتريان بيش‌تري دارد. محتوا چنان قدرتي دارد كه مي‌تواند بازديدكنندگان از سايت شما را تبديل به مشتريان وفادار كند .
اما تهيه پست‌هاي نامرتبط روش مناسبي براي پيشرفت نمي‌باشد و تنها راهي كه شما مي‌توانيد به يك نتيجه دلخواه خود دست يابيد اين است كه بر اساس يك استراتژي مناسب شروع به توليد محتوا كنيد. استراتژيي بازاريابي قسمتي از برنامه در بازاريابي است كه شما با استفاده از اين برنامه مي‌توانيد محتوا مناسب و ارزشمندي را تهيه كنيد كه در ادامه مطلب مراحل مختلف آن  را بيان خواهيم كرد.

انجام تحقيقات مفيد

همانطور كه گفته شد قبل از اينكه مطالب خود را تدوين كنيد بايد يك استراتژي بازاريابي محتوايي مناسب تهيه كنيد. براي اين كار در ابتدا نياز به يك تحقيق مناسب داريد. شما در ابتدا بايد بدانيد اين استراتژي چه مواردي را شامل مي‌شود؟ يا براي طراحي يك استراتژي منحصر به فرد چه مواردي را بايد مد نظر قرار دهيم ؟

تعيين اهداف

هدفتان را مشخص كنيد به هدف نهايي خود فكر كنيد كه قرار است در چه موقيعتي قرار بگيريد. همه‌ي مواردي كه ديگر تجار و رقيبان شما در كارشان در نظر مي‌گيرند را در نظر بگيريد. هر محتوا با توجه به سبك و مفهومي كه دارد به اهداف متفاوتي دست مي‌يابد.

بازاريابي محتوايي

تعيين مقصد

بعد از اينكه هدف خود را تعيين كرديد بايد يك مسير معين براي دستيابي به اهدافتان تعيين نماييد. در واقع بايد مشخص كنيد قصد شما آموزش ، آگاهي ، مذاكره ، سرگرمي و يا … است . براي اينكه محتواي منحصر به فردي را ارائه دهيد بهتر است در ابتدا از يك گروه توليد محتوا باالغوه كمك بخواهيد .

تفاوت بازاريابي محتوا و تبليغات

شايد هدف نهايي از توليد محتوا و تبليغات يكي باشد ولي در اين نوع بازاريابي از طريق محتوايي كه توليد مي‌كنيم كاربران را به سمت خود جذب مي‌كنيم. در مواقعي كه مشتريان با استفاده از موتور جستجو به دنبال چيزي مرتبط با كسب و كار شما مي‌گردند ، امكان دارد در صفحه نتايج جستجو مطلب شما هم براي آنان نمايان شود. همچنين در اين بازاريابي شما با گذشت زمان نتيجه را مشاهد مي‌كنيد. يعني هر چه به ميزان بازديد كاربران از سايت شما افزايش يابد شما در كارتان موفقيت بيش‌تري را كسب خواهيد كرد.

بازاريابي محتوايي نسبت به تبليغات، طرفداران بيش‌تري دارد و افراد بيش‍تري را جذب مي‌كند و همچنين از ديگر تفاوت‌هايي كه مي‌توان نسبت به تبليغات بيان كرد اين است كه توليد محتوا گرانتر بوده و زمان‌بر هم مي‌باشد.

انواع بازاريابي محتوايي

نكات مهم در ارائه محتوا

توليد محتواي يونيك و متفاوت

در بازاريابي محتوا ، محتوايي ارائه بدهيد كه منحصر به فرد و كاملا متفاوت باشد. كپي كردن براي همه كاري بسيار ساده‌اي است. محتوايي كه كپي و تكراري باشد هيچ طرفداري ندارد. مخاطبين هر روز با محتواهاي تكراري رو به رو مي‌شوند و به سرعت آن‌ها را رد مي‌كنند. پس محتوايي توليد كنيد كه منحصر به فرد باشد تا هر بيننده‌اي را جذب كند.

اگر توليد محتوا را فقط براي اينكه يك لينك باكيفيت داشته باشيد تهيه مي‌كنيد كاملا اشتباه كرده‌ايد. با اين كار شما فقط موتورهاي جستجو را به‌روزرساني مي‌كنيد كه اين يك سوء استفاده از علايم بزرگ تجاري مي‌باشد كه نتيجه اين جستجوها منجر به جريمه‌هاي كلان مي‌شود. شما بايد با استفاده از اين روش بازاريابي بين كاربرانتان تعامل ايجاد كنيد و با آن‌ها ارتباط برقرار كنيد و سعي در جلب اعتماد آن‌ها داشته باشيد.

يك محتوا قدرتمند ايجاد كنيد. محتوا ضعيف هيچ طرفداري ندارد اگر كه محتواي شما ارزشي نداشته باشد ميزان بازديد از سايت شما كاهش مي‌يابد. پس سعي كنيد محتواي با كيفيتي ايجاد كنيد يادتان باشد محتوا پادشاه است.

توليد محتواي متناسب با نياز مخاطبان

صاحبان كسب و كارها فكر مي‌كنند كه آگاه لازم را در خصوص محتوا مناسب براي مخاطبانشان دارند. اما گاهي به دليل عدم آگاهي از اصول بازاريابي محتوايي دست به انتخابي اشتباه زده و در بسياري از مواقع باعث توليد محتوايي مي‌شوند كه فقط ظاهر مناسبي دارد. اين محتوا هيچ مخاطبي ندارد و نياز كاربران شما را برآورده نخواهد كرد.

اما مهمترين و حياتي‌ترين نكته همين نكته مي‌باشد. شايد شما تمامي كارهايتان را به درستي انجام داده‌ايد، بهترين استراتژي را انتخاب كرده‌ايد و در زمينه توليد محتوا بهترين‌ها را ارائه داده‌ايد اما باز هم شكست خورديد. در اين مواقع بهتر است دست از تلاش بر نداشته و ادامه دهيد زيرا موفقيت در بازاريابي محتوا نياز به زمان دارد .

انواع بازاريابي محتوايي

اما نكته ديگر ارائه محتوايي بهتر از رقبا شما است. ببينيد رقبا شما چه كارهايي انجام داده‌اند كه باعث موفقيت آنان شده است. محتواهايي كه توليد كرده‌اند را بخوانيد و ببينيد كدام موضوعات بازديد كنندگان بيش‌تري داشته است و سعي كنيد كمي و كاستي‌هايتان را رفع كنيد.

جايگاه بازاريابي محتوا در آينده

هر چه بيش‌تر با بازاريابي محتوايي آشنايي داشته باشيم در آينده مي‌توانيم بهترين بازارياب باشيد. همانگونه كه مي‌دانيد اين تكنولوژي روز به روز در حال پيشرفت است اما ممكن است مدت‌ها زمان ببرد تا موضوعاتي كه امروزه طرفداران بسياري دارند بتوانند به جايگاه رفيع خود دست يابند اگر بازاريابي محتوا را به دقيق ياد بگيريد و در مورد آينده آن تحقيق كنيد پس آينده بهتر و موفق‌تري را براي خودتان و شركت خود نيز رقم خواهيد زد.

اگر تا به‌حال صاحب يك پيج، كانال تلگرامي و يا يك وب‌سايت بوده‌ايد و از اين طريق كسب و كاري اينترنتي در فضاي مجازي راه‌اندازي كرده باشيد، قطعا به اين موضوع نيز فكر كرده‌ايد كه چگونه مي‌توانيد كاربران را جذب كسب و كار خود كنيد تا از طريق آن‌ها بتوانيد به كسب و كار خود رونق دهيد. در اين مطلب از سايت ياراپلاس قصد داريم تا به شما در رسيدن به اهدافتان كمك كنيم. اما اگر بخواهيم به طور كلي و در يك جمله راهكاري مناسب را به شما معرفي كنيم، قطعا راهكاري بهتر از بازاريابي محتوا نمي‌باشد. در ادامه مطلب با يارا پلاس همراه باشيد تا به طور كامل شما را با بازاريابي محتوا آشنا كند.

راه هاي بازاريابي محتوا

نكات زير را در زمان آماده سازي محتوا در نظر داشته باشيد:

  •         پيش از ايجاد يك محتواي جديد، مخاطبان خود را مشخص كنيد.
  •         مشخص كنيد كه محل توزيع محتوا كجا مي‌باشد؟
  •         چه سودي به مخاطبان شما با خواندن اين محتوا مي‌رسد؟
  •         چگونه محتواي شما مي‌تواند منحصر به فرد باشد؟
  •         مشخص كنيد كه محتوا در چه فرمتي بايد توليد شود.
  •         مشخص كنيد كه مديريت و برنامه‌ريزي ايجاد و انتشار محتوا توسط چه كساني و چگونه انجام مي‌شود؟

به طور كلي استراتژي بازاريابي محتوا با طي كردن مراحل گفته شده مي‌تواند در كسب و كار شما و جذب تعداد مخاطبان بيشتر، تاثير گذار باشد.

تفاوت بازاريابي محتوا با تبليغات

ابتدا بهتر است بدانيد كه مقايسه كردن بازاريابي محتوا با تبليغات اصلا كار درستي نيست. چرا كه بازاريابي محتوا با وجه تمايزاتي كه دارد همه روش‌هاي قديمي را كنار زده است تا در مدت زمان كم و هزينه بسيار  پايين، به توسعه و گسترش كسب و كارها در بين كاربران شبكه‌‎هاي اجتماعي بپردازد.

در واقع بهتر است اين‌گونه بيان شود كه تبليغات نوعي از بازاريابي مي‌باشند كه با صرف هزينه‌هاي بسيار، در همه‌ي رسانه‌ها پخش مي‌شوند و حتي باعث مزاحمت و ناراحتي مخاطبان نيز مي‌شود. اين در حالي است كه بازاريابي محتوا ،مخاطبان را دسته بندي مي‌كند و براي هر گروه از مخاطبان محتواي مرتبط توليد مي‌كند و همچنين در رسانه‌هاي تحت مالكيت كسب و كارها آن‌ها را توزيع مي‌كند. با استفاده از اين روش هزينه‌هاي هنگفت و گرفتن آرامش از مخاطب برداشته مي‌شود و در پي همه‌ي اين‌ها جذب مخاطب بيشتري نيز صورت مي‌پذيرد.

بازاريابي محتوايي

دلايل اهميت استفاده از بازاريابي محتوا

اينكه چرا بايد از بازاريابي محتوا استفاده كنيد با بيان چند دليل اهميت آن مشخص مي‌شود. اما به طور كلي مي‌توان گفت كه اين روش تنها روش و بهترين روشي است كه كمك بزرگي به صاحبان كسب و كارها مي‌كند تا از منابع مقرون به صرفه و قابل اعتماد براي افزايش ترافيك وب سايت خود استفاده كنند و آن منابع را مديريت كنند.

جلب اعتماد بازديد كنندگان

بزرگ‌ترين سرمايه‌ها در هر كسب و كاري مخاطبان هستند. پس تا مي‌توانيد با استفاده از  بازاريابي محتوا اعتماد بازديدكنندگان را جلب كنيد. چرا كه يك محتواي يونيك و ارزشمند به مرور ديدگاه مخاطب را نسبت به برند و محصول شما تغيير مي‌دهد و موجب ايجاد علاقه در مخاطب به برند و افزايش اعتبار كسب و كار شما مي‌شود.

افزايش آگاهي از برند

بازاريابي محتوا معمولا در ابتداي كار با هدف افزايش آگاهي از برند وارد چرخه جذب مخاطب مي‌شود. در اين روش محتواهاي ارزشمندي توليد مي‌شوند تا مخاطب با مطالعه آن‌ها عكس‌العمل نشان دهد و در جايگاه يك مشتري به شما ملحق شود. محتواي مورد نظر را شما مي‌توانيد در قالب اينفوگرافيك، ايبوك، وبينار و ويدئوهاي سرگرم‌كننده و جذاب ايجاد كنيد. اما توجه داشته باشيد كه پيش از ايجاد محتوا بايد معيارهايي را در نظر داشته باشيد تا به واسطه آن‌ها بتوانيد اندازه‌گيري دقيقي از ميزان آگاهي مخاطب از برند را داشته باشيد. چرا كه اگر برند مدنظر شما در بين مشتريان شناخته شده نباشد، نمي‌تواند مخاطب خاص خود را جذب كند.

معيارها و داده هاي تلفيق شده براي اندازه گيري ميزان آگاهي از برند

ابتدا از طريق نظرسنجي، نرخ رشد را اندازه‌گيري كنيد، سپس ترافيك وب سايت را بسنجيد. در مراحل بعدي ميزان جستجوهاي صورت گرفته و تعداد منشن‌هاي نام برند در شبكه‌هاي اجتماعي را اندازه‌گيري كنيد. با استفاده از اين معيارها مي‌توانيد ميزان آگاهي از برند را كه به نسبت كار سختي مي‌باشد را اندازه گيري كنيد و سپس اقدام به ايجاد آگاهي از برند در بين مخاطبان كنيد.

بهبود سئو

براي افزايش ترافيك يك وب سايت، نياز است تا محتواهاي با كيفيت توليد شود. استفاده از كليد واژه‌هاي مناسب و ايجاد محتواي آموزنده و مرتبط مي‌تواند به شما در جذب مخاطبان بيشتر كمك كند و اين در حالي است كه شما با بهبود سئو در رتبه بالاتري در موتورهاي جستجو قرار مي‌گيريد و از اين طريق در بين مخاطبان، بيشتر ديده مي‌شويد.

بازاريابي محتوايي

توليد موقعيت‌هاي بازاريابي

يكي از مهم‌ترين اهداف بازاريابي محتوا توليد موقعيت‌هاي بازاريابي و تبديل آن‌ها به خريدار مي‌باشد. اما اين كار چگونه انجام مي‌شود؟ صاحبان كسب و كار با ايجاد و انتشار محتواهاي مفيد خود را به افراد غريبه نشان مي‌دهند تا كسب و كارشان را پيدا كنند و سپس با استفاده از ترافيك وبلاگ و وب سايت، موقعيت‌هاي بازاريابي را توليد و پرورش مي‌دهند تا در نهايت تبديل به يك خريدار شوند. به طور كلي بهتر است بدانيد كه لازمه‌ي هر كسب و كار موفق، ايجاد اعتماد و آگهي در بين مخاطبان و مشتريان شما مي‌باشد.

چگونه مي توانيم در كمترين زمان ممكن يك تيم ديجيتال ماركتينگ داشته باشيم؟

اگر بخواهيم يك تيم  بازاريابي ديجيتال و يا همان ديجيتال ماركتينگ داشته باشيم تا شاهد رشد و پيشرفت چشمگيري در كسب و كارمان باشيم بايد بدانيم يك تيم ديجيتال ماركتينگ به چه عناصري نياز دارد.

  1. مدير و استراتژيست آژانس ديجيتال ماركتينگ ؛ مسلما هسته ي مركزي هر تيم ديجيتال ماركتينگي، تئوريسين آن تيم است.
  2. كارشناس سئو؛ اغراق نيست اگر بگوييم بخش زيادي از تفاوت بين تيم هاي ديجيتال ماركتينگ موفق و تيم هايي كه چندان كارايي بالايي ندارند، مربوط به كارشناسان سئو آن تيم مي شود.
  3. كارشناس محتوا؛ توليد كنندگان محتواي هر تيمي نيز مانند سئوكاران، از عناصر كليدي تيم هستند.
  4. كارشناس شبكه هاي اجتماعي و…

تيم ديجيتال ماركتينگ ياراپلاس هم در زمينه توليد محتوا در مشهد فعاليت هاي چشمگيري را داشته است .

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.