بازاريابي محتوا چيست و چه مزايايي دارد؟

۱۱۰ بازديد

اگر تا به‌حال صاحب يك پيج، كانال تلگرامي و يا يك وب‌سايت بوده‌ايد و از اين طريق كسب و كاري اينترنتي در فضاي مجازي راه‌اندازي كرده باشيد، قطعا به اين موضوع نيز فكر كرده‌ايد كه چگونه مي‌توانيد كاربران را جذب كسب و كار خود كنيد تا از طريق آن‌ها بتوانيد به كسب و كار خود رونق دهيد. در اين مطلب از سايت ياراپلاس قصد داريم تا به شما در رسيدن به اهدافتان كمك كنيم. اما اگر بخواهيم به طور كلي و در يك جمله راهكاري مناسب را به شما معرفي كنيم، قطعا راهكاري بهتر از بازاريابي محتوا نمي‌باشد. در ادامه مطلب با يارا پلاس همراه باشيد تا به طور كامل شما را با بازاريابي محتوا آشنا كند.

بازاريابي محتوا چيست؟

در عصر جديد با گسترش كسب و كارها در فضاي مجازي، راهكارهايي به عنوان بازاريابي و تبليغات به وجود آمدند كه يكي از مهم‌ترين و تاثيرگذارترين استراتژي‌ها در اين رابطه، بازاريابي محتوا مي‌باشد. شايد برخي‌ها تصور كنند كه بازاريابي محتوا همان تبليغاتي است كه با نامي جديد در بين كاربران رواج پيدا كرده‌اند، اما اينطور نيست. بازاريابي محتوا با تبليغات تفاوت‌هاي بسياري دارد كه آن را نسبت به ديگر استراتژي‌هاي تبليغاتي متمايز مي‌كند.

بازاريابي محتوا پيش از هر چيزي تمركز خود را بر روي ايجاد و اشتراك‌‎گذاري يك محتواي يك پارچه، ارزشمند و مرتبط مي‌گذارد تا بر اين اساس مخاطبان قبلي را حفظ و به جذب مخاطبين جديد نيز كمك كند. در واقع در اين روش به كمك ارائه محتوا ارزشمند، جذب مخاطب صورت مي‌پذيرد. اما اين كل ماجرا نيست. براي اينكه بتوانيد يك بازاريابي محتوا موفق و ارزشمند داشته باشيد، نياز داريد گام‌هاي خود را در اين مسير با برنامه‌ريزي دقيق برداريد.

راه هاي بازاريابي محتوا

  •         پيش از ايجاد يك محتواي جديد، مخاطبان خود را مشخص كنيد.
  •         مشخص كنيد كه محل توزيع محتوا كجا مي‌باشد؟
  •         چه سودي به مخاطبان شما با خواندن اين محتوا مي‌رسد؟
  •         چگونه محتواي شما مي‌تواند منحصر به فرد باشد؟
  •         مشخص كنيد كه محتوا در چه فرمتي بايد توليد شود.
  •         مشخص كنيد كه مديريت و برنامه‌ريزي ايجاد و انتشار محتوا توسط چه كساني و چگونه انجام مي‌شود؟

به طور كلي استراتژي بازاريابي محتوا با طي كردن مراحل گفته شده مي‌تواند در كسب و كار شما و جذب تعداد مخاطبان بيشتر، تاثير گذار باشد.

پكيج توليد محتوا

تفاوت بازاريابي محتوا با تبليغات

ابتدا بهتر است بدانيد كه مقايسه كردن بازاريابي محتوا با تبليغات اصلا كار درستي نيست. چرا كه بازاريابي محتوا با وجه تمايزاتي كه دارد همه روش‌هاي قديمي را كنار زده است تا در مدت زمان كم و هزينه بسيار  پايين، به توسعه و گسترش كسب و كارها در بين كاربران شبكه‌‎هاي اجتماعي بپردازد.

در واقع بهتر است اين‌گونه بيان شود كه تبليغات نوعي از بازاريابي مي‌باشند كه با صرف هزينه‌هاي بسيار، در همه‌ي رسانه‌ها پخش مي‌شوند و حتي باعث مزاحمت و ناراحتي مخاطبان نيز مي‌شود. اين در حالي است كه بازاريابي محتوا ،مخاطبان را دسته بندي مي‌كند و براي هر گروه از مخاطبان محتواي مرتبط توليد مي‌كند و همچنين در رسانه‌هاي تحت مالكيت كسب و كارها آن‌ها را توزيع مي‌كند. با استفاده از اين روش هزينه‌هاي هنگفت و گرفتن آرامش از مخاطب برداشته مي‌شود و در پي همه‌ي اين‌ها جذب مخاطب بيشتري نيز صورت مي‌پذيرد.

دلايل اهميت استفاده از بازاريابي محتوا

اينكه چرا بايد از بازاريابي محتوا استفاده كنيد با بيان چند دليل اهميت آن مشخص مي‌شود. اما به طور كلي مي‌توان گفت كه اين روش تنها روش و بهترين روشي است كه كمك بزرگي به صاحبان كسب و كارها مي‌كند تا از منابع مقرون به صرفه و قابل اعتماد براي افزايش ترافيك وب سايت خود استفاده كنند و آن منابع را مديريت كنند.

جلب اعتماد بازديد كنندگان

بزرگ‌ترين سرمايه‌ها در هر كسب و كاري مخاطبان هستند. پس تا مي‌توانيد با استفاده از  بازاريابي محتوا اعتماد بازديدكنندگان را جلب كنيد. چرا كه يك محتواي يونيك و ارزشمند به مرور ديدگاه مخاطب را نسبت به برند و محصول شما تغيير مي‌دهد و موجب ايجاد علاقه در مخاطب به برند و افزايش اعتبار كسب و كار شما مي‌شود.

افزايش آگاهي از برند

بازاريابي محتوا معمولا در ابتداي كار با هدف افزايش آگاهي از برند وارد چرخه جذب مخاطب مي‌شود. در اين روش محتواهاي ارزشمندي توليد مي‌شوند تا مخاطب با مطالعه آن‌ها عكس‌العمل نشان دهد و در جايگاه يك مشتري به شما ملحق شود. محتواي مورد نظر را شما مي‌توانيد در قالب اينفوگرافيك، ايبوك، وبينار و ويدئوهاي سرگرم‌كننده و جذاب ايجاد كنيد. اما توجه داشته باشيد كه پيش از ايجاد محتوا بايد معيارهايي را در نظر داشته باشيد تا به واسطه آن‌ها بتوانيد اندازه‌گيري دقيقي از ميزان آگاهي مخاطب از برند را داشته باشيد. چرا كه اگر برند مدنظر شما در بين مشتريان شناخته شده نباشد، نمي‌تواند مخاطب خاص خود را جذب كند.

روشهاي بازاريابي محتوا

معيارها و داده هاي تلفيق شده براي اندازه گيري ميزان آگاهي از برند

ابتدا از طريق نظرسنجي، نرخ رشد را اندازه‌گيري كنيد، سپس ترافيك وب سايت را بسنجيد. در مراحل بعدي ميزان جستجوهاي صورت گرفته و تعداد منشن‌هاي نام برند در شبكه‌هاي اجتماعي را اندازه‌گيري كنيد. با استفاده از اين معيارها مي‌توانيد ميزان آگاهي از برند را كه به نسبت كار سختي مي‌باشد را اندازه گيري كنيد و سپس اقدام به ايجاد آگاهي از برند در بين مخاطبان كنيد.

بهبود سئو

براي افزايش ترافيك يك وب سايت، نياز است تا محتواهاي با كيفيت توليد شود. استفاده از كليد واژه‌هاي مناسب و ايجاد محتواي آموزنده و مرتبط مي‌تواند به شما در جذب مخاطبان بيشتر كمك كند و اين در حالي است كه شما با بهبود سئو در رتبه بالاتري در موتورهاي جستجو قرار مي‌گيريد و از اين طريق در بين مخاطبان، بيشتر ديده مي‌شويد.

توليد موقعيت‌هاي بازاريابي

يكي از مهم‌ترين اهداف بازاريابي محتوا توليد موقعيت‌هاي بازاريابي و تبديل آن‌ها به خريدار مي‌باشد. اما اين كار چگونه انجام مي‌شود؟ صاحبان كسب و كار با ايجاد و انتشار محتواهاي مفيد خود را به افراد غريبه نشان مي‌دهند تا كسب و كارشان را پيدا كنند و سپس با استفاده از ترافيك وبلاگ و وب سايت، موقعيت‌هاي بازاريابي را توليد و پرورش مي‌دهند تا در نهايت تبديل به يك خريدار شوند. به طور كلي بهتر است بدانيد كه لازمه‌ي هر كسب و كار موفق، ايجاد اعتماد و آگهي در بين مخاطبان و مشتريان شما مي‌باشد.

جذب مخاطبين ايده آل

يكي از نكات حائز اهميت و مثبت در بحث بازاريابي محتوا اين است كه محتواي شما را فقط افرادي دنبال مي‌كنند كه علاقه‌ي زيادي به زمينه تخصصي و كسب و كار شما دارند، به اين دسته از افراد كه در مروگر درباره كسب و كار شما جستجو مي‌كنند موقعيت يا سرنخ بازاريابي مي‌گويند و دقيقا تيم فروش بايد وقت خود را صرف پرورش و تبديل آن‌ها به يك خريدار واقعي كند. چرا كه همين‌ها خريداران واقعي برند و محصول شما خواهند بود.

تبديل بازديدكنندگان به سرنخ بازاريابي

در اين مرحله نياز است تا با واژه‌اي به نام سفر مشتري آشنا شويم. سفر مشتري به اقدامي كه يك مشتري از تصميم براي خريد يك محصول و يا دريافت خدمات انجام مي‌دهد، گفته مي‌شود، كه براي جذب مخاطب ابتدا شما بايد يك محتواي مفيد آماده كرده باشيد تا مشتري در مرحله اول براي حل مشكل خود به جستجو در گوگل بپردازد و سپس با پيدا كردن وب سايت شما، مطالب موجود را مطالعه كند تا براساس آن‌ها تصميم بگيرد كه براي كسب راهنمايي بيشتر يك ويديو يا كتاب الكترونيكي دانلود كند. اگر مخاطب چنين اقدامي را انجام دهد، پس نشان از اين مي‌باشد كه شما  اعتماد مخاطب را جلب كرده‌ايد.

انواع بازاريابي محتوا

در مرحله دوم كه ملاحظات است، مشتري به ارزيابي راه‌حل‌هاي مشكل خود مي‌پردازد، تا مطمئن شود آيا مشكلش با استفاده از خدمات و محصولات شما برطرف مي‌شود؟ در مرحله آخر كه مرحله تصميم‌گيري نهايي مي‌باشد، مخاطب جذب وب سايت شما شده و به عنوان يك مشتري اقدام به خريد محصول و يا خدمات شما مي‌كند. در اين مرحله شما به وضوح تاثير بازاريابي محتوا را در تبديل كاربر به خريدار مي‌بينيد.

اشتراك گذاري محتوا توسط مشتريان

اشتراك‌گذاري محتواي توليد شده يكي از امكاناتي است كه به صاحبان كسب و كارها كمك مي‌كند تا در بين افراد بيشتر ديده شوند. همين قابليت يكي از بهترين مزاياي بازاريابي محتوا نيز به حساب مي‌آيد. اين اشتراك‌گذاري مي‌تواند توسط سرنخ‌هاي بازاريابي و مشتريان به صورت پست‌گذاري در شبكه‌هاي اجتماعي و يا ايميل صورت گيرد.

داشتن دلايل قانع كننده براي بازگشت افراد به وب سايت شما

براي اينكه به يك منبع قابل اعتماد تبديل شويد و شاهد بازديد مجدد كاربران از وب سايت خود باشيد، بهتر است به صورت روزانه يا هفتگي مطالبي مفيد و آموزنده را در وب سايت خود منتشر كنيد. مخاطبان زماني به شما اعتماد مي‌كنند كه به مفيد بودن مطالب وب سايت شما پي برده باشند و شناخت كامل از شما پيدا كرده باشند.

افزايش نرخ بازگشت سرمايه

بازاريابي محتوا يكي از مقرون به‌صرفه ترين استراتژي‌هاي بازاريابي است كه نسبت به روش‌هاي سنتي، 62 درصد هزينه‌هاي كم‌تري را صرف مي‌كند تا شما را به نتايج قابل‌قبول برساند. اين روش بيشتر از هر چيزي مستلزم صرف زمان مي‌باشد. در اين روش جذب مخاطب و تبديل آن‌ها به خريدار، 3 برابر بيش‌تر از روش هاي سنتي است و شما با گذشت زمان شاهد بازگشت و افزايش سرمايه حاصل از اين نوع بازاريابي نيز خواهيد بود.

7 گام استراتژي بازاريابي محتوا كه بايد آن ها را بدانيد

براي كسب موفقيت در بازاريابي محتوا، علاوه بر نوشتن و انتشار محتوا نياز است تا به اجراي 7 گام اساسي در برنامه‌ ريزي‌هاي خود بپردازيد.

  •     تعيين كردن اهداف برنامه ‌ريزي: پيش از شروع برنامه‌ ريزي، اهداف خود از ايجاد محتوا و بازاريابي محتوا مشخص كنيد.
  •     مشخص‌كردن مخاطبين هدف: به صورت واضح مشخص كنيد كه چه كساني بازار هدف شما هستند، تا براساس دسته‌بندي‌هاي مشخص، محتواهاي مرتبط ايجاد كنيد.
  •     تعيين كردن يك سيستم مديريت محتوا: يك سيستم مديريت محتوا مانند وردپرس براي مديريت ايجاد و انتشار محتوا و همچنين آناليز آن‌ها انتخاب كنيد.
  •     استخدام نيرو محتوا: براي ايجاد يك محتواي مفيد به چند نفر متخصص در زمينه‌هاي وبلاگ نويسي، مديريت شبكه‌هاي اجتماعي و كارشناس سئو نياز داريد.
  •     ايده پردازي كنيد: براي نوشتن پست‌هاي وب سايت نياز به ايده‌هاي جديد داريد تا بتوانيد از اين طريق مخاطبان بيشتري را جذب كنيد.
  •     مشخص كردن نوع محتوايي كه مي‌خواهيد ايجاد كنيد: از ميان انواع مختلف محتوا( صوتي، تصويري، نوشتاري) يك نوع رامشخص و انتخاب كنيد.
  •     انتشار و مديريت محتوا: علاوه بر ايجاد و انتشار يك محتوا، نياز است تا به روشي درست آن‌ها را سازماندهي كنيد. كه به نظر مي‌رسد يكي از راه‌حل‌هاي درست براي سازماندهي محتواهاي ايجاد شده، استفاده از تقويم محتوايي باشد.

تكنولوژي و ابزار مورد نياز براي بازاريابي محتوا

در بازاريابي محتوا ابزارهاي مختلفي به كمك آمده‌اند تا با صرف هزينه و زمان كم‌تر، كارها ساده‌تر و سريع‌تر انجام شوند. اين ابزارها و تكنولوژي‌ها به چهار دسته تقسيم‌بندي شده‌اند كه در ادامه به شرح آن‌ها مي‌پردازيم.

سيستم مديريت محتوا

سيستم مديريت محتوا، سيستمي مي‌باشد كه به شما كمك مي‌كند تا بدون نياز به كمك تيم آي تي، صفحات وب و پست وبلاگ را ايجاد كنيد.

بازاريابي محتوا چيست

ابزار آناليز و تجزيه و تحليل

گوگل آناليتيكس يكي از ابزارهاي آناليز و تجزيه و تحليل مي‌باشد كه به شما كمك مي‌كند تا عملكرد بازاريابي محتوا را ارزيابي كنيد.

نرم‌افزار مديريت پروژه

استفاده از نرم‌افزار مديريت پروژه به يكي از ملزومات در كسب و كارها تبديل شده است. اين نرم‌افزار به شما كمك مي‌كند تا حجم زيادي از پست‌هاي وبلاگ و شبكه‌هاي اجتماعي را مديريت كنيد. چرا كه انتشار پست‌ها در كمپين‌هاي مختلف به سرعت انجام مي‌شوند و در اينجا نياز است تا با يك سيستم مديريت پروژه، فعاليت‌هاي خود را كنترل و مديريت كنيد.

نرم‌افزارهاي طراحي

در بازاريابي محتوا، استفاده از محتواهاي بصري تاثير بسيار زيادي در كسب موفقيت دارند. از اين رو نياز است تا در تيم خود يك طراح خلاق داشته باشيد تا در توليد محتواي بصري به شما كمك كند.

سخن آخر

در اين مطلب از سايت ياراپلاس به بحث و بررسي هر آنچه كه نياز بود تا شما درباره بازاريابي محتوا بدانيد پرداختيم. اميدواريم كه نهايت بهره و استفاده را از اين مطلب برده باشيد. در واقع داشتن اطلاعات كافي در مورد بازاريابي محتوا يكي از ملزوماتي است كه نمي‌توان از آن چشم پوشي كرد، از اين رو بهتر است پس از خواندن اين مطلب اهداف كسب و كار خود را به سرعت مشخص نموده و سپس براي شروع بازاريابي محتوا اقدامات لازم را انجام دهيد تا شما نيز از تاثيرات آن در توسعه كسب و كار خود شگفت زده شويد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.