كارآمدترين استراتژي‌ها براي مديريت شبكه ‌هاي اجتماعي

۱۱۳ بازديد

مديريت شبكه هاي اجتماعي

امروزه با پيشرفت تكنولوژي شاهد به وجود آمدن و گسترش شبكه‌هاي اجتماعي مختلف و كارآمدي هستيم كه كاربران بيشتر اوقات خود را به گشت و گذار در آن‌ها مي‌گذرانند، به طوري كه استفاده نكردن از آن‌ها به يك امر جدايي ناپذير در زندگي افراد تبديل شده است. اما دليل چنين اتفاقاتي چه مي‌تواند باشد؟ و چرا بايد استراتژي‌هايي براي مديريت شبكه هاي اجتماعي ارائه و پياده‌سازي شود؟ در ادامه مطلب همراه ياراپلاس باشيد تا در اينباره اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

با رونق گرفتن كسب‌وكارها در فضاي مجازي و بيشتر شدن فعاليت‌هاي كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي، مديران نياز پيدا كردند تا از روش‌هاي بازاريابي مختلفي استفاده كنند تا به خوبي بتوانند كسب‌وكار خود را در شبكه‎‌هاي اجتماعي مديريت كنند. از مجموعه فعاليت‌هاي كاربران در اين بسترها مي‌توان به خريد محصولات از فروشگاه‌هاي آنلاين، جستجوي مطالب، دريافت خدمات و پرداختن به فعايت‌هاي سرگرم‌كننده اشاره كرد كه همه‌ي اين موارد باعث شده‌اند تا صاحبان كسب وكارها در بخش‌هاي مختلفي در شبكه‌هاي اجتماعي كسب و كارهايي را راه‌اندازي كنند و بتوانند در عين رفع نياز كاربران، به كسب درآمد بالايي نيز برسند. اما چطور و چگونه اين امر امكان پذير مي‌شود؟ مديران كسب و كارها در شبكه‌هاي اجتماعي نياز دارند تا با روش‌هاي كاربردي براي مديريت شبكه هاي اجتماعي آشنايي پيدا كنند تا براساس آن‌ها بتوانند گام‌هايي موثر براي رسيدن به موفقيت بر دارند.

استراتژي

تعريف شبكه‌هاي اجتماعي

به منظور تعريف شبكه اجتماعي مي‌توان گفت كه سه مولفه اصلي در كنار هم قرار گرفته‌اند تا مفهومي به نام شبكه اجتماعي به وجود بيايد.

  1.     سرويس‌هاي ديجيتال
  2.     سرويس‌هاي توسعه شبكه اجتماعي
  3.     ارتباطات انساني

اين سه مولفه كنار هم قرار گرفته‌اند تا امروزه ما با دستاوردي قدرتمند به نام شبكه اجتماعي روبه‌رو شويم. اما بهتر است بدانيد كه از زمان به وجود آمدن انسان‌ها مفهومي به نام شبكه اجتماعي وجود داشته است كه افراد بدون استفاده از تكنولوژي و ابزارهاي ديجيتال گرد هم آمده‌اند و با برقراري تعاملات موثر يك شبكه اجتماعي تشكيل داده‌اند. اما آنچه كه امروزه ما به عنوان يك شبكه اجتماعي مي‌بينيم و مي‌شناسيم، بستري همچون تلگرام و اينستاگرام است كه با علم تكنولوژي و استفاده از ابزارهاي ديجيتال براي گرد هم آوردن افراد، در جهت برقراري ارتباطات راحت‌تر و بهتر و رفع نيازهاي مختلف، استفاده مي‌شود.

مديريت شبكه هاي اجتماعي

اهميت شبكه‌هاي اجتماعي از زمان گذشته تاكنون، افراد را دغدغه‌مند كرده است تا براي توسعه اين بسترها تلاش‌هاي بسياري را انجام دهند. از طرفي ديگر مديران اين شبكه‌هاي اجتماعي نياز پيدا كردند با متدهايي براي مديريت شبكه هاي اجتماعي آشنا شوند تا بتوانند به رشد و پيشرفتي چشمگير در بين رقيبان خود در اين بسترها برسند. در ادامه اين مطلب از ياراپلاس به معرفي كارآمدترين استراتژي‌ها براي مديريت شبكه هاي اجتماعي آشنا مي‌شويم.

مديريت شبكه‌هاي اجتماعي

آنچه كه بر مديران براي مديريت شبكه هاي اجتماعي مي‌گذرد، فعاليت‌هاي 24 ساعته و مداومي است كه گاها مي‌تواند خسته كننده و آزار دهنده باشد. اما يك مدير خوب مي‌داند كه تنها چيزي كه مي‌تواند به جذب هر چه بيشتر مخاطبان كمك كند، تلاش‌هاي شبانه روزي البته با در نظر گرفتن اهداف و پياده‌سازي استراتژي‌هاي كارآمد است.

مهارت‌هاي مورد نياز يك مدير براي مديريت شبكه ‌هاي اجتماعي

در گذشته استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي و ايجاد كسب و كارها در اين بسترها چندان گسترش پيدا نكرده بود، اما به مرور زمان ايده‌ها و طرح‌هاي جديدي از سوي افراد خلاق و كاردان، مطرح و پياده‌سازي شد تا امروزه ما بتوانيم در اين بسترها با خيالي آسوده به انجام فعاليت‌هاي مختلف و كسب درآمد برسيم. گسترش شبكه‌هاي اجتماعي باعث شد تا شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلفي كه در زمينه بازاريابي و ديجيتال ماركتينگ فعاليت دارند، مديراني متخصص را استخدام كنند تا بتوانند كسب و كار را در شبكه‌هاي اجتماعي مديريت كنند. در ادامه به شرح چندين مهارت مورد نياز يك مدير براي مديريت شبكه هاي اجتماعي مي‌پردازيم.

مديريت شبكه هاي اجتماعي

برنامه ريزي استراتژي‌ها

مديران شبكه‌هاي اجتماعي پيش از هر چيزي بايد بتوانند به درك درستي از از استراتژي‌هاي موجود براي مديريت شبكه هاي اجتماعي برسند. سپس گام بعدي را به جستجو براي انتخاب و مشخص كردن رسانه اجتماعي موثر، محتواهاي مورد نياز ، مخاطبان هدف، پلتفرم مناسب و ابزارهاي مقياس بندي كسب و كار بردارند و بر اساس اين‌ها اهداف تعيين كنند تا در نهايت با وجود پيچيدگي‌هاي بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي مسير را براي رشد و پيشرفت در كسب و كارشان هموار كنند.

اجراي تاكتيك‌ها

براي دستيابي به موفقيت در شبكه‌هاي اجتماعي مهم‌ترين ركن، اجراي تاكتيك‌ها است كه اين كار را به اختيار مي‌توانيد خودتان انجام دهيد و يا به افراد كاردان بسپاريد تا به طور دقيق تاكتيك‌‎ها را اجرايي كنند.

آشنايي با اهميت محتوا و نحوه عملكرد آن در شبكه‌هاي اجتماعي

محتواهايي كه براي اشتراك‌گذاري در شبكه‌هايي اجتماعي توليد مي‌شوند در سه قالب صوتي، تصويري و متني هستند كه در اينجا وظيفه‌ي مدير شبكه اجتماعي اين است كه به درستي تشخيص دهد چه محتوايي مي‌تواند تاثير گذار باشد و چه محتوايي  مي‌تواند كسب و كار آن‌ها را به خطر بيندازد. براي هر حوزه‌ كاري در شبكه‌هاي اجتماعي يك نوع از محتواها موثر است كه مدير به تشخيص و صلاحديد خود مي‌تواند آن را انتخاب كرده و به كمك متخصصان توليد كننده محتوا، محتوا هايي را توليد كنند كه در پيشرفت كسب و كارشان و جذب هر چه بيشتر مخاطبان موثر واقع شوند.

طرز تفكر خلاقانه

انجام بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي با هدف جذب مخاطب بيشتر، نبايد با تاكتيك‌هاي سرد و بي معني صورت بپذيرد. در اين مرحله مدير شبكه‌هاي اجتماعي بايد با تفكري خلاقانه، زمينه را براي توليد محتوا هايي كه مشتريان را به تعامل وا مي‌دارند، فراهم كنند. به اين نكته توجه داشته باشيد كه از ميان انواع روش‌هاي توليد محتوا، توليد محتواي بصري در جذب مخاطب بيشتر و برقراري تعامل دوطرفه تاثير گذاري بيشتري دارد.

داشتن مهارت نوشتن

به همان اندازه كه محتواهاي تصويري مي‌توانند در جذب مخاطبان بيشتر، به شما كمك كنند، داشتن مهارت نوشتن محتواهايي يونيك و ارزشمند نيز مي‌تواند تاثير به‌سزايي در ديده ‌شدن كسب و كار شما در فضاي مجازي داشته باشد. يك متن زماني در نظر مخاطب جذاب به نظر ميرسد كه:

  •        در ابتدا موضوع جذابي داشته باشد.
  •        تيتر بندي آن به درستي انجام شده باشد.
  •        مقدمه‌اي گيرا داشته باشد.
  •        كل محتواي توليد شده از ابتدا تا پايان بر روي يك موضوع مشخص اشراف داشته باشد.
  •        براي مخاطب به آساني قابل خواندن باشد.
  •        اطلاعات جذاب و مفيدي به مخاطب بدهد.

موارد ديگري نيز در نوشتن يك محتواي ارزشمند و كاربر پسند، دخيل هستند كه اگر بخواهيم در مورد آن‌ها صحبت كنيم، چندين مقاله بايد راجع به آن‌ها نوشته شود تا در نهايت حق مطلب را ادا كرده باشيم.

منبع: آژانس ديجيتال ماركتينگ ياراپلاس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.